Grøn Butik

Grøn Butik er en miljømærkning, som små såvel som store butikker, restauranter, selvstændige, kædebutikker kan blive en del af. Netværket består på nuværende tidspunkt af 118 grønne butikker.

De grønne butikker blomstrer i Aalborg

Aalborg har altid været en foregangsby, når det kommer til at tænke grønt. Og byens detailhandel gør sit for at bidrage til dette billede. Siden 2009 har det nemlig været Grønne Butikker i Aalborg Kommune. Under Aalborg Bæredygtighedsfestival 2014 blev tilføjelsen af Grøn Butik nr. 100 fejret.

Flemming Thingbak fra Aalborg City er stolt over, at så mange butikker i Aalborg har fokus på miljøet: "Da vi i sin tid indgik samarbejdet, var jeg spændt på, om vi kunne få butikkerne til at tage det til sig. Jeg blev overrasket i positiv retning. Lynhurtigt var der mere end 50 grønne butikker i Aalborg, og succesen var grundlagt. Det næste skridt for de grønne butikker er at få flere grønne produkter på hylderne. Vi håber, at mange af butikkerne vil tage det til sig, når leverandører og producenter er klar."

Grøn Butik er et offentligt-privat samarbejde mellem Aalborg Kommune, Aalborg Cityforening, Aalborg Storcenter, City Nord Erhverv samt Erhverv Norddanmark. "Vi er rigtig stolte af samarbejdet, som samtidigt understøtter Aalborg Kommunes Bæredygtighedsstrategi og Klimastrategi", udtaler Lasse P.N. Olsen, Rådmand for Miljø- og Energiforvaltningen.

Vi har spurgt seks af Aalborgs Grønne Butikker, hvorfor de har valgt at være grøn butik.

Aalborg Helsekost, Aase Thomsen

Vi blev kontaktet og spurgt, om vi havde lyst til at være med. Det kunne vi ikke sige nej til. Jeg er stolt af at bo i en kommune, hvor der bliver taget initiativ til den slags - at vi står sammen om at blive mere grønne. 

Vi har lært en masse om el, natbelysning og LED. Det kan ses på bundlinjen. Selvom vi er en helsebutik, og på mange områder var grønne fra starten, har vi alligevel lært en del. 

Abbey Road Café, Ole Christiansen

Vores holdning er, at lidt også hjælper, og vi vil gerne gøre noget for miljøet. Derfor er vi blevet grøn butik.

Økonomisk har det betydet, at vi sparer på strøm og vand, da vi eksempelvis har fået vandbegrænsende vandhaner i køkkenet og slukker lyset i cafeen, når vi har lukket. Nogle grønne produkter er selvfølgelig også dyrere. Den økonomiske del er dog ikke i centrum. For os handler det meget om filosofi, og om at tænke over hvad vi gør.

Merkur Den Almennyttige Andelskasse, Søren Sivesgaard

Det ligger i vores værdigrundlag, at vi skal være grønne. Vi var derfor allerede "grøn butik", da vi kom med. Vi bruger eksempelvis genbrugsprinterpapir, miljørigtige rengøringsmidler, sparepærer osv.

Gevinsten for os er, at vi gavner miljøet. Nogle af de løsninger vi bruger er dyrere end alternativerne. Vi serverer eksempelvis økologisk kaffe og the til vores kunder samt bruger svanemærkede produkter. Det vigtigste for os er hensynet til miljøet og ikke pris.

Louis Nielsen, Brian Kollerup

Den primære årsag til, at vi valgte at blive grøn butik, er, at vi synes, at det er vigtigt at passe på miljøet. Sekundært har det også en markedsføringsværdi for os at have "grøn butik" certifikatet.

Vi håber, at vi kan få flere forskellige ting ud af det, eksempelvis at vores fokus på at være grøn butik også vil have en afsmittende effekt på medarbejdere, så de tænker mere på miljøet - også privat. Vi håber desuden, at nogle af ændringerne vil have en økonomisk effekt. Markedsføringsaspektet håber vi også på at få noget ud af - at kunderne kan vælge os, fordi vi er grønne.  

De 4 årstider, Vibeke Lindgreen

Vi har valgt at være grøn butik af hensyn til miljøet!

Det første år fik vi blandt andet nyt toilet og lavenergikøleskab, og vi er begyndt at bruge sparepærer. I sidste ende har der derfor også været en økonomisk gevinst. Jeg håber, at fællesskabet kunne bruges endnu mere i fremtiden - eksempelvis i forhold til at lave fælles indkøbsaftaler på sparepærer og sådan noget. 

Nils Andersen, Textil-Centret

Af hensyn til miljøet. Det skal vi passe på.

Vi har blandt andet fået skiftet elpærer ud og bruger kontakter med føler. Det har betydet, at vores elforbrug er reduceret med 36.000 kr. årligt.

Fremadrettet vil vi gerne lære at bruge de ting, der er sundt for miljøet - og være med til at sørge for, at medarbejderne har fokus på miljøet. Vi arbejder pt. også med at få økologiske dyner i butikken. Vi har allerede økologiske tæpper. 

Se de mange grønne butikker her!

 

 

Del indhold