20. december - Energibesparende madlavning

Vidste du, at du reducerer energiniveauet med 75%, når du lægger låg på din gryde ved kogning af vand? Hvis du samtidig kun bruger den nødvendige mængde vand fremfor at fylde hele gryden, bliver energibesparelsen endnu højere.

Brug ikke meget vand, når du koger

  • Skal du koge æg, kan du nøjes med at fylde gryden med 1,5-2 cm vand og komme låg på, og stadig koge æggene i den sædvanlige kogetid. (vær obs på, at æggene ikke må ligge i lag) 
  • Skal du koge kartofler eller grøntsager i en gryde, skal de kun lige dækkes af vand.

Udnyt ovnens for- og eftervarme

Har du overvejet at udnytte både for- og eftervarmen i ovnen til forberedelse af eksempelvis julemiddagen. Måske kan stegen endda komme ind, når ovnen tændes? Eller måske I kan overveje at samle retterne, der skal laves i ovnen, så en ny portion julecookies sættes i ovnen lige før anden? Du kan spare hele 10-25 % på strømforbruget ved at udnytte ovnens for- og eftervarme.

Put risengrøden under dynen

Vidste du, at du ved at koge risengrøden færdig under dynen, kan opnå en energibesparelse på 15-25%?

  • Når grøden er kommet i kog på komfuret, tages den af blusset, svøbes i et håndklæde og tæpper.
  • Pak den derefter ind i dyner, og læg den i sengen.
  • Grøden skal maksimalt stå under dynen i 3 timer for at undgå bakteriedannelse, hvis temperaturen ikke holdes høj nok (over 65 grader).
  • Husk at køle risengrøden hurtigt ned efter, den er blevet færdig, hvis den skal bruges til ris a la mande senere.

Læs mere om, hvordan du undgår bakterier i julemaden her.

Gryde

Del indhold